Úvod

Pro vypracování této práce jsem si v rámci širokého tématu eGovernment vybral oblast základní registrů. Jedná se o projekt, jehož realizací byla spuštěna „evoluce“ ve veřejné správě. Záměrem zavedení základních registrů bylo odstranění roztříštěnosti a vícenásobného výskytu evidence osobních údajů v různých agendách veřejné správy, což v minulém období v rámci výkonu státní správy znamenalo velký problém.

Jedná se o projekt ve své myšlence jedinečný, jehož myšlenka vznikla již skoro před 20 lety. Jedinečný v tom, že v rámci evropských států existují pouze projekty podobné, ne však shodné.

Základní registry veřejné správy představují jeden ze základních pilířů moderního eGovernmentu, tj. procesu elektronizace veřejné správy. Orgány veřejné moci, občané a další subjekty již v současné době berou systém základních registrů České republiky jako součást moderního fungování veřejné správy. Cílem fungování základních registrů je zefektivnění a využití možností současných technologií pro online přístupy téměř kdykoli a odkudkoli. Současně však základní registry musí splňovat a zajistit efektivní, bezpečnou a transparentní výměnu přesných a aktuálních tzv. referenčních údajů. Realizace projektů základních registrů je financována ze strukturálních fondů Evropské unie.[1]



[1] https://www.szrcr.cz/co-jsou-to-zakladni-registry