Proč vůbec máme základní registry

Zavedením základních registrů nastal čas pro občany, který v rámci různých životních situací, kdy nemusí opakovaně dokládat již jednou doložené referenční údaje. Např. změnu trvalého bydliště nahlásí občan pouze na jednom úřadě, o svatbě pak nemusí orgány veřejné moci informovat vůbec, protože tuto informaci po zapsání do matriky získají příslušné úřady právě díky základním registrům.

V koncepci základních registrů je každému zaručeno právo na výpis údajů z registrů týkajících se jeho osoby. Dále má každý občan a osoba právo na výpis informující o tom co, kdy a která oprávněná osoba četla, měnila nebo přidávala do registru informace o jeho osobě. Každý si také může po pěti letech od požadavku vyžádat informace o případných vazbách referenčních informací základních registrů na jiné registry (policie, tajná služba apod.)

Úředníci by měli mít svoji práci jednodušší, protože mohou referenční údaje čerpat z jediného registru a nemusí váhat nad správností osobních údajů o občanech, nemělo by docházet k duplicitám a měla by být zajištěna jedinečnost referenčních údajů v registru obyvatel.

Tuto změnu k lepšímu by měl pocítit každý občan při komunikaci s veřejnou správou. Občanovi by měl stačit občanský průkaz, cestovní doklad nebo průkaz o povolení pobytu pro cizince. A ne rodný list, oddací list úmrtní list a další listiny, které dokazují nějakou skutečnost.